Apple One הכל כלול: טוב לצרכנים או תעלול למתחרים? [פרשנות]

בהכרזה של אפל השבוע, מלבד כמה פיסות חומרה לא משמעותיות (שני שעוני אפל ווטץ’ חדשים בסדרה 6, ושני אייפדים חדשים), החברה הכריזה על Apple One – חבילת הכל כלול במחיר אחד לכל השירותים שלה.

השירות יוצע בשלוש רמות מחיר, והוא תואם בכללותו את המודל הנוכחי של החברה של לעבור להכנסות ממכירת מנויים מאשר מה שהביא אותה למעמדה האייקוני והפיננסי המוביל – מכירת ברזלים ממש מוצלחים (ברזלים, למי שלא בקיא בעגה, הוא כינוי כללי לחומרה ועוזריה: סמארטפונים, מחשבים, לוחות אם, מסכים וכו’).

האם זה טוב לצרכנים? בואו נראה. התוכנית האישית של Apple One שעולה 14.95 דולר לחודש (כ-51 שקלים), כוללת את iCloud עם 50 ג”ב אחסון, אפל ארקייד (שירות המשחקים של אפל), אפל טי.וי. פלוס, ואפל מיוזיק. תוכנית המשפחה, שמיועדת לעוד חמישה אנשים (ששה בסך הכל) היא זהה, עולה 19.95 דולר לחודש אבל עם 200 ג”ב אחסון. תוכנית ה-Premier היקרה של Apple One, עולה כבר 29.95 דולר לחודש, וכוללת גם את News+ ו-Fitness פלוס, שירות הכושר החדש של אפל שהוכרז גם הוא באירוע ושני טרהבייט של אחסון.

התוכניות והמחירים של Apple One

אפל מצדם, עושים פה צעד מחוכם: למי שגם ככה משתמש בשירות אחד או יותר של החברה (ורוב המשתמשים שלה משתמשים לפחות באחד…) מקבל ארבעה שירותים, במחיר נמוך, ובחיוב בודד. לא צריך נטפליקס – יש Apple TV. לא צריך דרופבוקס, יש iCloud, לא צריך ספוטיפיי – יש אפל מיוזיק.

כדי לשמוע ראשונים על עוד ניתוחים צרכניים בעולם הדיגיטלי – הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

דווקא האחסון, השירות הכי פופולרי של אפל – הרבה יותר מהשירותים המדשדשים ארקייד או TV+ שרשמו כמה עשרות מיליוני משתמשים בסך הכל (לשם השוואה, ל-iCloud יש 762 מיליון מנויים…) – הוא הנקודה החלשה: כמויות האחסון בשתי התוכניות הראשונות הן פשוט לא מספיקות, לכמעט אף משתמש מודרני. אפל אמנם מאפשרת לקנות עוד גיגות בנפרד תמורת עוד כסף, אבל זה אומר שהמחיר כבר מתחיל לטפס.

אפל One רוקדת על שתי חתונות (ויותר מלוויה אחת אולי)

ודבר שני, אפל עושה משהו מאוד נבזי מבחינת התחרות. בשעה שהיא גובה מכל שירות או אפליקציה שרוצים להיות זמינים בחנות שלה 30% מהרווחים שלהם, היא יוצרת תחרות לא הוגנת, המנצלת את כוחה העדיף, כדי לחסל או לפגוע במתחרות שזה מודל הרווח והעסק העיקרי והיחיד שלהן:

ספוטיפיי ו-Deezer במוזיקה (ועוד אחרים כמו יאנדקס, נאפסטר ועוד), נטפליקס, Hulu ועוד בטלוויזיה, מגוון אדיר של שירותי כושר כמו Endomundo, סטראבה, השירות החדש פילוטון ועוד הרבה מאוד אחרים, מיקרוסופט במשחקים, דרופבוקס, BOX ושמות נוספים באחסון, וכך הלאה וכך הלאה.

השירותים של Apple One

העובדה שאפל מוכרת חבילת “הכל כלול”, בעצם מקטינה את המוטיבציה של המשתמש בכלל לחפש אלטרנטיבה, ולהיתקע עם השירותים שאפל מספקת – גם אם הם לא הכי טובים, חדשניים או בעלי המגוון הכי גדול בשוק (Apple TV+ כדוגמא מובהקת). אפל בעצם רוקדת על שתי חתונות, ומנסה ליהנות משני עולמות: גם הבלעדיות בשוק האפליקציות שלה כמספקת המסדת (פלטפורמה), וגם מתחרה בעצמה בשירותים שמתחלקים איתה ברווחים שלהם בעל כורחם – עם תמחור שמהווה מחיר היצף, המנצל את העוצמה הפיננסית העדיפה שלה, וכזה שמתחרים שחיים על מכירת שירות בודד פשוט לא יוכלו להתחרות בו.

ספוטיפיי עולה למתקפה

ספוטיפיי, שכבר העלתה טענות של פגיעה בתחרות נגד אפל והביאה לפתיחת חקירות בעניינה, כבר הוציאה את ההודעה הבאה:

“שוב, אפל משתמשת במעמדה השליט ודרכי פעולה בלתי הוגנות, כדי לשים מתחרות בעמדת נחיתות ולפגוע בזכויות צרכנים על ידי העדפה של השירותים שלה עצמה. אנו קוראים לרשויות התחרות לפעול בדחיפות כדי להגביל את ההתנהגות האנטי-תחרותית של אפל, שאם לא תאוזן, תגרום נזק בלתי הפיך לקהילת המפתחים ותאיים על החירויות של כולנו להקשיב, ללמוד, ליצור ולהתחבר”.

אפל מצדה, מיהרה להעביר ל-TheVerge תגובה מכחישה בתוקף, שעל הדרך לא פסחה על שבחים עצמיים:

“צרכנים יכולים לגלות וליהנות מחלופות לכל אחד מהשירותים של אפל. אנחנו מציגים את Apple One בגלל שהוא מספק ערך מצוין ללקוחות, ודרך פשוטה לגשת לכלל שירותים המנויים של אפל. אנחנו נמליץ על התוכנית שחוסכת לך הכי הרבה כסף, בהתבסס על המנויים שכבר יש לך. זה מושלם לכל מי שאוהב את אחד מהשירותים שלנו, ורוצה לקבל יותר תמורת פחות, והיא טובה במיוחד למשפחות. חלק מהשירותים גם זמינים ליהנות מהם על מכשירים שאינם של אפל, ואפשר לבטל בכל עת”.

עד כאן תגובת אפל.

אז אולי עכשיו, כרגע, הצרכנים של אפל שמחים וצוהלים על ההצעה הנדיבה, אבל מה יהיה כשהתחזיות הרבעוניות והבונוס של קוק ידרשו זאת – ואפל פשוט תעלה מחירים כשיהיו פחות מתחרים?

אם אתם כבר כאן…
רצינו לבקש טובה. בכתבה שזה עתה קראתם הושקעו שעות רבות של איסוף מידע, תחקיר, כתיבה, עריכה, גרפיקה, עיצוב, צילום ועריכת וידאו. בנוסף, יש לנו הוצאות קבועות על אירוח האתר, אחסון, שרתי וידאו, גרפיקה ועוד. “החיבור” נעשה על ידי שורה של עיתונאים מקצועיים, שבשבילם עיתונות היא שליחות, אבל היא גם פרנסה – ואנחנו מעדיפים לעבוד עבורכם, הקוראים. התמיכה שלכם (אם באופן ישיר, ואם על ידי רכישת מוצרים דרך הקישורים שבכתבה, המזכה אותנו בעמלה קטנה) מבטיחה את המשך קיומו של “החיבור” כמגזין עצמאי, אובייקטיבי, חופשי מתלות במפרסמים, ותאפשר לנו להביא לכם עוד סיפורים מעניינים, עוד תכנים שיוגשו בצורות מקוריות, עוד כתבות, עוד סרטונים ובכלל – עוד. לתמיכה ישירה במגזין

אולי יעניין אתכם גם...

על אודות המחבר לצפיה בכל הכתבות לאתר המחבר

ניב ליליאן

העורך האחראי של "החיבור".

ניב ליליאן הוא עיתונאי חוקר בעל ניסיון של 19 שנה בכתיבה על טכנולוגיה, אינטרנט והשפעותיהם על פוליטיקה וחברה. כעורך ערוץ המחשבים של ynet בשעתו, הוא הוביל קמפיין עיתונאי נרחב ועיקש שהביא את סכנות המאגר הביומטרי לידיעת הציבור, ופרסם תחקירים על עוולות צרכניות כמו התערבות ספקיות האינטרנט הישראליות בתעבורת רשת, לצד פרשנויות מורות נבוכים וקלות לעיכול.
פרט טריוויה: הוא העיתונאי הישראלי הראשון שראיין את מנכ"ל גוגל.

השמיעו את קולכם

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

banner