חלום מציאותי: גוגל דיידרים

גוגל דיידרים

כשנכנסה גוגל לראשונה לשוק המציאות המדומה, היה זה מהלך מהוסס. הקארדבורד, משקפי מציאות מדומה זולים מקרטון, לא העניקו חוויה טובה במיוחד. אבל החל מהשבוע גוגל משנה את זה. כפי שהכריזה בשעתו בוועידת המפתחים שלה וכפי שהציגה באירוע החומרה המשמעותי שלאחריה, היא הוציאה מסדת שלמה למציאות מדומה: דיידרים, או חלום בהקיץ בעברית.

דיידרים מורכבת משלושה חפיצים: משקפי מציאות מדומה, טלפון הפיקסל שהוא יחידת העיבוד שמציגה את התכנים כשתוחבים אותו לתוך המשקפיים ובקר חדשני. שני הראשונים מתחרים למעשה ראש בראש, תרתי משמע, במשקפי המציאות המדומה של סמסונג, ה-GearVR.

את השלשה הזו פגשנו אתמול במשרדים של BYOND. ביונד היא חברה ישראלית המפתחת מסדת לפיתוח אפליקציות מציאות מדומה, בהתמקדות בחוויה הניידת – דיידרים, GearVR ובתצוגת 360 מעלות על מסך הסמארטפון שלכם.

ביונד אחראית לאחת מאפליקציות המציאות המדומה הראשונות של דיידרים, האפליקציה של ענקית החדשות CNN. מהניסוי שלנו, החוויה מאוד מרשימה וחלקה. מלבד חוויית מציאות מדומה של אתרים הקשורים לחדשות בארצות הברית, חווינו גם מגוף ראשון את נאום הזכיה של טראמפ, ממש כאילו היינו בחדר.

דיידרים ב-360

והאפליקציה של BYOND לא לבד. גוגל הוציאו כמה אפליקציות מאוד מרשימות כדי להפגין את היכולות של הפלטפורמה החדשה. כך למשל אפליקציה לימודית, המספרת על הדינוזאורים שחיו בים (למעשה זה היה זאור עם שם מסובך אחר) שהייתה משופעת בגרפיקה תלת ממדית, הרגשנו שהם ממש שוחים לידינו, עוברים אותנו בקירבה מפחידה לשיניהם החדות, וכשסובבנו את הראש לאחור, ראינו את זנבם המתרחק אל האופק.

גוגל גם כללה גירסאות מותאמות דיידרים של כל האפליקציות הרלוונטיות שלה, בעיקר יוטיוב (עם סרטוני 360 מעלות), וגוגל תמונות. ביוטיוב חווינו קליפ מאוד מרשים של להקת מיוז, ואילו בתמונות, קיבלנו כמה תמונות 360 שקיבלו קצת יותר חיות בזכות תחושת העומק והסביבה האופפת. אחד הפרויקטים החזקים הוא תיעוד ב-360 מעלות של כל אתר הטאג’ מאהאל המפורסם, כאשר אפשר לדלג בין עשרות נקודות תצפית. ברם, עדיין לא מדובר בתנועה חופשית במרחב, כמו אצל אוקולוס או ה-Playstation VR, שנודע בעבר בשם פרויקט מורפיאוס. אגב, אם כבר באינטראקטיביות עסקינן, אחד הדברים שביונד עושים הוא להוסיף שכבה הידודית על סרטוני 360 מעלות, משהו שכיום לא ממש קיים ביוטיוב.

חוויית הצפיה והשימוש בדיידרים מרשימה מאוד. התחושה הכללית שמתקבלת, היא שאנחנו באמת נמצאים במקום אחר, במציאות אחרת. מה שמקבל ניגוד חד כשמורידים את המשקפיים מהראש. זאת, בזכות הקפדה פנאטית של גוגל על סטנדרטים של היעדר שיהוי (לאג) וקביעת של זמני תגובה מהירים, בני מילישניות בודדות. וכשאנחנו אומרים בודדות אנחנו מתכוונים לפחות משלוש.

אבל אליה וקוץ בה. דרישות החומרה והתגובתיות המחמירות של גוגל לדיידרים, מכתיבות שכרגע הטלפון היחיד שנתמך על ידי משקפי המציאות המדומה של גוגל הוא הטלפון של גוגל עצמה, הפיקסל. יחד עם זאת, הכוונה של גוגל היא להיבנות על כל מכשירי הדגל החדשים שיוצאים בחודשים הקרובים, ומצוידים בחומרה מספיק חזקה כדי ליצור חוויה טובה.

ואם כבר בחומרה עסקינן, כמה מילים על המשקפיים עצמם ועל הבקר הייחודי שגוגל תכננה. המשקפים עצמם נהדרים. הם יגיעו בכמה צבעים (שלנו היו אפורים), הם קלים ומצופים מבחוץ בבד כותנה נעים למגע, וכריות הריפוד לפנים שבם. הם פחות מגושמים מה-GearVR והתחושה הכללית שהם משדרים זה פאן פאן פאן. בתוך המשקפיים עצמם נמצא בעיקר עדשות ותא האחסון לטלפון, שנסגר באמצעות גומיה. פשוט ואלגנטי. האלקטרוניקה היחיד שמצויה בהם היא שבב ה-NFC בחזית כדי לתקשר עם הטלפון. נקודות התורפה היחידות שמצאנו בעיצוב הסופר שימושי, הן היעדרו של גלגל התאמת המיקוד ורצועות הראש שקצת מסובכות להתאמה אישית.

הבקר הוא קטן, אפשר לאחוז אותו בקלות ביד אחת, והוא קצת מזכיר את הבקר של אפל טי וי. יש לו שלושה כפתורים, כאשר הכפתור הראשי הוא גם כפתור מגע וגם כפתור לחיץ. מאוד נוח ואינטואטיבי. מלבדו יש כפתור אפשרויות וכפתור בית. כולם מגיעים בצבעים שונים, והמכסה של המשקפיים גם מתוכנן לאפסן בתוכו את הבקר.

בסך הכל נראה שתמורת כ-80 דולר, גוגל מציעה פלטפורמה ומוצר צפיה משובח לחוויית מציאות מדומה בדרכים. הדיידרים הוא לא אוקולוס, לא Vive ולא מורפיאוס. הוא פשוט מנסה להציע לנו חוויית מציאות מדומה טובה ונגישה גם בדרכים, ואת זהו הוא עושה בהצלחה. הדיידרים נמכר החל מהשבוע בארצות הברית, ומחירו הוא כ-80 דולר. כמובן, זה בהנחה שכבר יש לכם פיקסל.

אולי תתחברו גם לאלה?

על אודות המחבר לצפיה בכל הכתבות לאתר המחבר

ניב ליליאן

העורך האחראי של "החיבור".

ניב ליליאן הוא עיתונאי חוקר בעל ניסיון של 16 שנה בכתיבה על טכנולוגיה, אינטרנט והשפעותיהם על פוליטיקה וחברה. כעורך ערוץ המחשבים של ynet בשעתו, הוא הוביל קמפיין עיתונאי נרחב ועיקש שהביא את סכנות המאגר הביומטרי לידיעת הציבור, ופרסם תחקירים על עוולות צרכניות כמו התערבות ספקיות האינטרנט הישראליות בתעבורת רשת לצד פרשנויות מורות נבוכים וקלות לעיכול.
פרט טריוויה: הוא העיתונאי הישראלי הראשון שראיין את מנכ"ל גוגל.

2 תגובותהשמיעו קולכם

השאר תגובה

banner