מרצדס משיקה בישראל רכב (כמעט) אוטונומי

מרצדס E

חברת מרצדס השיקה היום בישראל את סדרת E החדשה, ובאופן חריג הזמינה גם את עיתונאי הטכנולוגיה, שכן הדגם החדש מצויד בשורה של התקנים המאפשרים לכאורה, נהיגה אוטונומית לחלוטין – אם כי לא בישראל, בגלל מגבלות חוקיות. במדינת נוואדה זכה הרכב לאישור נהיגה אוטונומית באופן ניסויי.
(הערה: אם תשימו לב, בסרטון של מרצדס שבהמשך, מופיע סייג באותיות קטנות: “הרכב לא יכול לנהוג את עצמו, אך מכיל תכונות נהיגה אוטומטיות”).

אז איך בעצם זה עובד? המרצדס E מצוידת בשמונה מערכות מכ”מ, לצד מצלמת תלת ממד המותקנת ישירות מתחת לשמשה הקדמית, ומערכות אלה ממפות באופן פעיל את כל סביבת המכונית, מכל צידיה. את הנתונים המופקים מיחידות החישה הללו, מנצלות כמה מערכות חכמות ברכב, שמציעות כיום מה שנקרא “נהיגה מסתייעת”, אבל ברמה גבוהה מאוד ומיד נרחיב עליהן. לטענת עמית הראל, מנהל קבוצת רכבי היוקרה, המרצדס E מצוידת כבר כיום למעשה בכל החומרה שנדרשת בעצם לנהיגה אוטונומית מלאה, וכדי לאפשר אותה, כל מה שנדרש זה עדכון תוכנה, ביום שהרשויות בישראל יאפשרו נסיעה אוטונומית לכלי רכב בייצור סדרתי.

מערכות הנהיגה המסתייעת במרצדס כוללות את המערכות הבאות: ה-Drive Pilot היא מערכת הנהיגה האוטונומית הראשית, מין אבולוציה מתקדמת של בקרת שיוט, שמסוגלת לשמור באופן אוטומטי מרחק מהמכונית שלפנים, לעבור בין נתיבים ושמירה על היגוי בפניות ושמירה על הנתיב, לצד יכולת לחניה עצמאית. 

שתי מערכות לנהיגה בטוחה הן ה-Active Brake Assist, שיודעת לזהות הולכי רגל (הראל ייחס זאת למכ”מ, אנחנו חושדים יותר במצלמת התלת ממד שמאפשרת זיהוי גופים דמויי אדם), ולבצע בלימה אוטומטית מלאה במידת הצורך, ללא מעורבות של הנהג. המערכת השניה, היא ה-Evasive Steering Assist, שמסוגלת לפעול באופן הרמוני עם הטיית הגה מבוהלת של הנהג שמנסה להימנע מפגיעה במכשול – היא תפעיל אוטומטית בלימה חלקית, אורות אזהרה מתאימים, וכמובן, זה בתנאי שהנתיב הסמוך פנוי גם הוא. עוד יודעות מערכות המכ”מ, לזהות מכוניות אחרות בהתקרבות לצומת, ולבצע בלימה מיידית במידת הצורך.

בלי צלצולים

היה והמערכות האוטונומיות “מבינות” שמצב תאונה הוא בלתי נמנע, כמו התנגשות חזית-צד, הן מכינות את הרכב לצמצום מידת הפגיעה לנוסעים, על ידי שינוי זווית המושבים והרחקתם מנקודת הפגיעה (לצד כמובן, כריות אוויר), ועוד משהו מעניין: השמעת טון שאמור לגרום לשרירים העוטפים את תעלת השמע להתכווץ, כדי למנוע פגיעה בשמיעה, ומצב שבו אנשים יוצאים מתאונה עם “צלצולים” באוזניים.

מערכת חכמה נוספת היא מערכת התאורה הקדמית של המרצדס E, המורכבת מ-84 נורות LED המופעלות בצורה משתנה לפי תנאי הדרך ומזג האוויר – עם התקרבות של מכוניות בנתיב הנגדי תכובה חלק מהאלומה כדי למנוע סנוור, עם הטיית הרכב תופנה התאורה לכיוון הפנייה (תכונה שקיימת גם במכוניות פשוטות יותר), או במצב גשם או ערפל השוברים את האור תכוונן האלומה כדי למנוע החזרים המקשים על הראיה.

כראוי לשם כמו מרצדס, גם הצד של מערכות התקשורת והבידור לא הוזנח. במכונית יש שני מסכים רחבים, הניתנים להתאמה אישית בסגנונות שונים וסוגי מידע שונים המוצגים לנהג כולל תאורה מותאמת אישית, כאשר הפיקוד נעשה עם כפתורים רב כיווניים ישירות מגלגל ההגה. מערכות הרכב יכולות להתממשק עם כל טלפון חכם, אם בבלוטות’ או ב-nfc.

החיבוריות נעשית על בסיס חבילה הגלישה והסים של הטלפון, כשאפשר כמובן לנהל שיחות ישירות מהמערכת של המכונית ולהשמיע בה מוזיקה, ויש כאן גם תמיכה ב-Apple CarPlay וב-Android Auto, להעברה של מידע כמו מפות, ניווט ועוד. במערכת הניווט המובנית מותקנות מפות של HERE, חטיבת הניווט של נוקיה, שלאחרונה נרכשה על ידי קבוצת יצרניות רכב גרמניות, שמרצדס ביניהן. באחד הדגמים יש גם גומחה לטעינה אלחוטית של מכשירים התומכים בתקן צ’י (Qi). ניסינו את זה עם הטלפון שלנו, וזה עובד.

 

והמחיר? שווה לכל כיס. החל מ-456 אלף שקלים…

אולי יעניין אתכם גם...

על אודות המחבר לצפיה בכל הכתבות לאתר המחבר

ניב ליליאן

העורך האחראי של "החיבור".

ניב ליליאן הוא עיתונאי חוקר בעל ניסיון של 22 שנה בכתיבה על טכנולוגיה, אינטרנט והשפעותיהם על פוליטיקה וחברה. כעורך ערוץ המחשבים של ynet בשעתו, הוא הוביל קמפיין עיתונאי נרחב ועיקש שהביא את סכנות המאגר הביומטרי לידיעת הציבור, ופרסם תחקירים על עוולות צרכניות כמו התערבות ספקיות האינטרנט הישראליות בתעבורת רשת, לצד פרשנויות מורות נבוכים וקלות לעיכול.
פרט טריוויה: הוא העיתונאי הישראלי הראשון שראיין את מנכ"ל גוגל.

השמיעו את קולכם

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

banner