טים ושלושת הדובים: 3 הערות על האירוע של אפל

iphone se event

האירוע של אפל מאמש ייזכר כאחד המשמימים בתולדות החברה, לצד השקות כמו האייפון S5, שיש מי שטענו ובצדק, שה-S היא בשביל המילה Same. לכאורה, אפל חשפה אתמול שני מוצרים חדשים. בפועל, היא חשפה שתי גרסאות מוקטנות של מוצרים קיימים.

אז מה היה לנו? (למי שפספס): החברה הכריזה אתמול על ה-iPhone SE, גירסה מוקטנת של אייפון בגודל של ארבעה אינץ', שמכילה את אותה החומרה של האייפון S6 מהדור האחרון, ועל ה-iPad Pro המוקטן, כמו גם כמה רצועות חדשות לשעון שלה ואת הגירסה הסופית של iOS 9.3.

1.

אפל היא לא הראשונה להוציא גירסה מוקטנת של טלפון הדגל שלה עם חומרה זהה. סוני כבר עושה את זה מאז האקספריה Z3 קומפקט עם טלפוני הדגל שלה, ואז לא ראיתי קולגות שלי שמריעים לסוני ומתעלפים מהתפעלות, כמו שהם עושים ל-iPhone SE. אבל מה לעשות, שדה עיוות המציאות עושה את שלו, ואל תבלבלו אותנו עם העובדות.

2.

הצורך הדי נואש של אפל להפגין חדשנות גם במקומות שהיא חסרה אותה, הוביל את אנשי החברה אמש למחוזות מאוד טכניים כמו סוג המסך (אוקסיד TFT, אם תהיתם), התאמה אוטומטית של גוון הצבע שלו לתאורה הסביבתית וביטויים כמו בקר תזמון מותאם (מה זה לעזאזל?). גם אם אתם עושים את זה יותר טוב, ההסברים הסופר טכניים והסופר גיקיים, לא עושים לכם טוב.

הסברים כאלה עוברים לצרכנים שלכם מעל הראש, וכנראה שאפילו למביני עניין. במילים אחרות: זה פשוט משעמם. האפנה הכללית של להיכנס לפרטי פרטים טכניים והנדסיים בהכרזות, שגם אותה התחילה אפל בדיון מעמיק על צורת הכנפונים של המאוורר במקבוק שלהם (אגדה שהייתה באמת) – צריכה להיפסק, כי היא כבר מגיעה למחוזות הזויים. ולפני שיאשימו אותי שאני אנטי אפל, גם מיקרוסופט בהכרזה האחרונה של הסרפייס התגאתה בדברים קצת מוזרים כמו התופסן של המסך בסרפייסבוק.

3.

אחרי שזינקה לגודל של כמעט 13 אינץ' לטאבלט בדומה לסמסונג ולמיקרוסופט עם הסרפייס (ולמעשה, האייפד פרו הוא העתקה של הסרפייס), אפל חוזרת לגודל המקורי של האייפד – 9.7 אינץ'. הם בעצמם ציינו שזהו הגודל הכי פופולרי של הטאבלטים של החברה, וכנראה שלא בכדי. בשעה שמסך של 12 אינץ' הוא אולי טוב לפרודוקטיביות, להחזיק אותו ביד אחת קצת קשה. לכן הצעד הזה מובן.

המדיניות החדשה של טים קוק קצת דומה לזהבה ושלושת הדובים. אפל מקווה שהצרכנים שלה, בדומה לזהבה, ימצאו את הטלפון שבדיוק נוח להם. לא גדול מדי, לא קטן מדי. זו מחשבה מעניינת, ואני תוהה אם היא תתפוס ותשנה את הטרנד הקיים של מסכים מפלצתיים בסמארטפונים שכבר הגיעו לגדלים שלא ממש נוחים לאחיזה, במיוחד לבעלי ידיים קטנות. בהיותה של אפל עדיין קובעת טרנדים ללפחות חלק מהתעשיה (זה כבר לא העידן שכולם מעתיקים ממנה), יש סיכוי לא רע שזה יקרה.

 

על אודות המחבר לצפיה בכל הכתבות לאתר המחבר

ניב ליליאן

העורך האחראי של "החיבור".

ניב ליליאן הוא עיתונאי חוקר בעל ניסיון של 16 שנה בכתיבה על טכנולוגיה, אינטרנט והשפעותיהם על פוליטיקה וחברה. כעורך ערוץ המחשבים של ynet בשעתו, הוא הוביל קמפיין עיתונאי נרחב ועיקש שהביא את סכנות המאגר הביומטרי לידיעת הציבור, ופרסם תחקירים על עוולות צרכניות כמו התערבות ספקיות האינטרנט הישראליות בתעבורת רשת לצד פרשנויות מורות נבוכים וקלות לעיכול.
פרט טריוויה: הוא העיתונאי הישראלי הראשון שראיין את מנכ"ל גוגל.

3 תגובותהשמיעו קולכם

  • בהמשך ישיר לאסטרטגיה הקבועה שלה – אפל יוצרת דגם כניסה המכוון בעיקר למשיכת לקוחות חדשים, המאפשר למשתמש לחוות את חוויית האקוסיסטם המלא של אפל ככל האפשר ללא צורך בתחזוקה מיוחדת או תכנון שירותים שונה במיוחד, תוך שהיא שומרת על פער טכני מספיק גדול על מנת למנוע קניבאליזציה של מכירות הדגמים הבכירים, ופער מחירים מספיק להוות גורם משיכה למוצר מחד, אך לא גדול מידי מאידך, על מנת לפתות את לקוחותיה הקבועים להוסיף את ההפרש בן 100-150 הדולרים ולשדרג לאחד מדגמי היוקרה.

    אפל משתמשת באסטרטגיה הזו בסגנונות שונים כבר מאז ימי האייפון 3GS מוקטן הזיכרון שמוצב כדגם כניסה של אחיו הבכיר דאז – האייפון 4. דוגמא מובהקת לישום האסטרטגיה הוא האייפון 5C, אשר יוצר בדיוק על מנת לענות על התנאים שמניתי למעלה, ובמיוחד על התנאי למניעת זליגת קונים מהדגם הבכיר ה-5S לעבר דגם הכניסה.

  • […] באירוע האחרון של הסרפייס, הודיעו אנשי מיקרוסופט כי בתוך כמה שנים הפכו מחשבי הסרפייס למוצר שמכניס מיליארדי דולרים לקופת החברה. הפורמט של מחשב לוח שאפשר לחבר אליו בקלות כיסוי שהוא גם מקלדת מצוינת, התפשט כמו אש בשדה קוצים וכל היצרניות העתיקו אותו, מוואווי ועד אפל. […]

השאר תגובה

banner