החזון של פאראדיי פיוצ'ר: מכוניות חשמליות מודולריות לחלוטין

פאראדיי פיוצ'ר FFZERO1

במסיבת העיתונאים של פאראדיי פיוצ'ר הבוקר שעון ישראל ב-CES, ההזנק המסתורי מלוס אנג'לס, הציג את החזון שלו לעתיד, ומדובר בחזון שאמור לגרום לחברות המכוניות הגדולות להתחיל לרעוד, או לפחות לחשוב מחדש על רעיון המכונית. רק כדי לסבר את האוזן, מכונית הקונספט שלהם מונעת עם אלף כוח סוס, מאיצה מאפס למאה תוך שלוש שניות ומגיעה ל-320 קמ"ש. והיא חשמלית.

פאראדיי פיוצ'ר, שהקימו בנוואדה מפעל מכוניות בהשקעה של מיליארד דולר, מביאים איתם גישה מחרבת סדר (Disruptive) לכמעט כל אספקט של המכונית המודרנית: החל ממודל הבעלות דרך הממשק עם הנהג ועד למרכב עצמו. נתחיל דווקא עם המרכב. פאראדיי פיוצר הציגו מה שהם מכנים Variable Platform Architecture, או בעברית: ארכיטקטורת מסדת משתנה. הרעיון הוא שילדה בסיסית, שאפשר להרחיב ולכווץ ולהרכיב עליה כל מרכב שהוא, שעשוי מתרכובות מתקדמות כמו סיבי פחם – ממשאית קטנה ועד מכונית מירוץ אישית. במילים אחרות: פאראדיי פיוצ'ר רוצה להיות המודו של עולם הרכב.

אבל שם זה רק מתחיל. פאראדיי עובדים עם מה שהם מכנים "רצועות" של סוללות, שמהוות את בסיס המרכב של הרכב, ואפשר להוסיף או להחסיר כאלה, ובכך לשנות את בסיס הגלגלים וכמובן, את חיי הסוללה והמרחק שהמכונית יכולה לנסוע. בקטע הזה, הם לא שונים בהרבה מטסלה, שמשם הגיע המנכ"ל של פאראדיי פיוצ'ר. אבל המכונית של פאראדיי (דגם הקונספט שלהם נקרא פשוט FFZERO1), מונעת על ידי מנוע חשמלי אחד. או שניים. או שלושה ובמקרים מסויימים, גם ארבעה. כן, אפשר להוציא ולהוסיף מנועים לפי צורך, והכל על אותו הבסיס, משהו שחברות רכב מסורתיות פשוט לא עושות בימינו. גם הקצוות של המרכב בנויים על זרועות שאפשר להרחיק ולקרב וליצור אזורים סופגי אנרגיה. המשמעות היא יכולת להוציא מגוון של מכוניות מהר יותר לשוק, בלי צורך לתכנן כל פעם את השילדה מחדש.

תא הנהג והממשק הפנימי הוא לא פחות מהפכני. חוץ מהעובדה שההגה נראה כמו ההגה של הבאטמוביל, שבמרכזו מקום לסמרטפון כמקור מידע, פאראדיי פיוצ'ר מדברים על ממשק שבו הנהג הופך להיות חלק מהמכונית, עם קסדה שמודדת מדדים ביומטריים שלו, ותא נהג מחופה זכוכית שנראה באופן כללי יותר כמו תא טייס של חללית ולא תא נהג כמו שאנחנו מכירים אותו, כל המידע כמובן מוקרן ישירות על השמשה ועל הדרך. אתם חייבים להתנסות בסרטון התלת ממדי שמדגים זאת (בתערוכה הם הלבישו את ההדגמה על קסדות של אוקולוס):

ולבסוף, מודל השימוש. פאראדיי מדברים על להפסיק עם הרעיון שבו בעליה של המכונית הוא גם הנהג. מודל הבעלות על רכב עומד להשתנות מהקצה אצל הקצה. פאראדיי מדברים על מודל של מנוי, כלומר מכונית כשירות, שבמסגרתו תוכלו לקחת כל פעם מכונית אחרת, לפי צורך. אתם צריכים לעבור דירה? אין בעייה, קחו מסחרית. יוצאים לטיול? קחו את הדגם הדו מושבי. אתם רווקים? קחו את הדגם העירוני לנהג בודד.

מכונית הקונספט שלהם לא בהכרח תעלה על הכביש, ופאראדיי פיוצ'ר מדברים על ייצור מוגבל. אגב, אחד מגורמי המימון העיקריים שלהם הוא חברת מדיה סינית בשם LETV, אבל ה-FFZERO1 מראה לנו כיצד עתיד התחבורה שלנו עשוי להיראות, ומנער את כל המוסכמות הישנות כליל.

אולי יעניין אתכם גם...

על אודות המחבר לצפיה בכל הכתבות לאתר המחבר

ניב ליליאן

העורך האחראי של "החיבור".

ניב ליליאן הוא עיתונאי חוקר בעל ניסיון של 21 שנה בכתיבה על טכנולוגיה, אינטרנט והשפעותיהם על פוליטיקה וחברה. כעורך ערוץ המחשבים של ynet בשעתו, הוא הוביל קמפיין עיתונאי נרחב ועיקש שהביא את סכנות המאגר הביומטרי לידיעת הציבור, ופרסם תחקירים על עוולות צרכניות כמו התערבות ספקיות האינטרנט הישראליות בתעבורת רשת, לצד פרשנויות מורות נבוכים וקלות לעיכול.
פרט טריוויה: הוא העיתונאי הישראלי הראשון שראיין את מנכ"ל גוגל.

תגובה אחתהשמיעו קולכם

השמיעו את קולכם

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

banner