ניסוי כלים: ניסינו את קסדת המציאות המדומה “מורפיאוס” של סוני

פרויקט מורפיאוס

בשעה שאוקולוס מלאה הבטחות כרימון, אבל את המוצר שלה עוד לא ראינו בשוק כמוצר מוגמר, סוני מראה למתחרה מפייסבוק מאיפה מחובר הכבל. בתערוכת IFA 2015 שנפתחת מחר, סוני כבר מאפשרת להתנסות בקסדת המציאות המדומה שלה, שזכתה לשם המפוצץ “מורפיאוס”.

והחוויה אכן מדהימה. כפי שתוכלו לראות בסרטון, שמתעד שחקן אחר, ובתמונות שתיעדו את כותב שורות אלה מתנסה בקסדה למטה, מורפיאוס של סוני פשוט מעבירה אותך לעולם אחר. למתבונן מהצד מי שמשחק עם קסדת מורפיאוס על הראש, נראה או כתמהוני, או כמישהו שזכה עתה יצא מהסט של “מכסח הדשא” או “טרון”. אבל שיצחקו עליכם עד מחר – מי שחובש את הקסדה, באמת חווה מציאות מדומה, בדיוק כמו ששורטטה בסרטים הנ”ל. החזון הפך למציאות לא מדומה, שבקרוב נוכל לרכוש בחנות.

הקסדה של סוני נראית עתידנית, עם כיסוי פנים מגודל בלבן, ופסים של תאורה כחולה, אם כבר הזכרנו את “טרון”, אבל המראה החיצוני שלה הוא הבטחה שמקיימת. עם הקסדה על הראש וזוג אוזניות (עצה סוני – בעיצוב הסופי שלבו אוזניות בקסדה או תשאירו תושבת לקשת של אוזניות חיצוניות – שלא יזוזו עם התנועות הפראיות), החובש אותה נמצא בחוויה אופפת לחלוטין, וכשאנחנו כותבים אופפת, אנחנו מתכוונים לכל אות.

ראשית, הגרפיקה. לעומת מוצרים מקבילים, כמו ה-GearVR, איכות הגרפיקה פה מטורפת. כשחושבים על זה, ברור למשתמש שהוא לא נמצא במציאות אמיתית, שם אנחנו עדיין לא, אבל הגרפיקה טובה דיה שבשאר הזמן (ועם האקשן שחווינו בהדגמה, למי יש זמן לחשוב? יורים עליכם!), זה ממש לא מורגש, ואיכות החוויה פשוט מעולה.

ראשית, אין השתהויות. המדגים של סוני הסביר בגאווה לא מוסתרת, שהם הצליחו להוריד את זמן התגובה של הקסדה להפניית ראש (כדי להציג לכם את העולם שנמצא מאחוריכם אם אתם מסובבים את הראש) ל-18 מילישניות, שתי מילישניות מתחת לסף שבו עין אנושית מסוגלת להבחין בשינויים בתמונה. ואכן, כל העסק חלקלק כמו חמאה. שום השתהויות. אם תפנו את הראש, תקבלו תמונה שמעודכנת לפי המנח שלכם, ממש כמו שהעיניים שלנו חוות את המציאות. שום הבדל.

שנית, הפירוט ועומק השדה הם מצוינים. [אזהרת ספוילר] בהדגמה שחווינו, שבה אנחנו משחקים פושע אנגלי קטן, הוא נחקר בידי בריון של האיש ששלח אותו לבצע את הגניבה. אפשר בהפניית מבט לראות את כל המחסן שבו נכלאנו. אם נפנה את הראש כלפי מעלה נראה מעלינו נורה צהבהבה ומטונפת עם אהיל מתכתי, הבריון שעומד לענות אותנו מחזיק ביד רתכת עם להבה כחולה שנראית מציאותית להפחיד, ומאחוריו, בעומק שדה מרשים מאוד, יש עוד ועוד פריטים במחסן… השורה התחתונה: זה נראה מציאותי. הרבה יותר מה-GearVR שמספק לעיתים תמונה שטוחה משהו. כאן יש תמונה עם עומק שדה – בדיוק כמו שאנחנו חווים ויזואלית את העולם האמיתי.

ולבסוף, הבקרים והממשק. סוני עשו משהו פשוט, והם משתמשים בשני בקרי move שכל אחד מהם מייצג יד, ימין ושמאל. בעולם המשחק נראה שתי כפות ידיים, שיכולות לתפעל בלחיצת הדק חפצים: לפתוח מגירות, להרים חפצים ולאחוז בהם. בחלק האקטיבי יותר של ההדגמה [שוב, אזהרת ספוילר] אנחנו נכנסים לפלאשבק של השוד. אנחנו מחפשים יהלום שנעול בתוך מכתבה, כשהמאבטחים מגלים אותנו ומתחילים לירות עלינו. מכאן ואילך, כל התנועות והתגובות, כמעט מציאותיות לחלוטין – אתם צריכים להתכופף פיזית, על באמת, בעולם האמיתי כדי להסתתר מהכדורים השורקים, החלפת מחסנית באקדח נעשית באקט של דחיפת המחסנית לתוך האקדח על ידי הצמדה של שני הבקרים אחד לשני, והירי… טוב, זה נעשה עם ההדק, ברור. אבל רמת השחזור והפירוט של התנועות, שהן כמעט מציאותיות, ביחד עם הגורמים האחרים שציינו, מייצר חוויית משחק חדשה, מהסוג שרק ראינו בסרטים.

אז אולי את הבקרים עוד לא צריך לזרוק לפח, אבל נראה שעתיד המשחקים לא כולל מסך 42 אינץ’ דו ממדי. ברוכים הבאים למציאות של מציאות מדומה. עכשיו רק צריך לארגן לעצמנו עירוי ולדאוג שמישהו ישלם את חשבון החשמל.

אולי תתחברו גם לאלה?

על אודות המחבר לצפיה בכל הכתבות לאתר המחבר

ניב ליליאן

העורך האחראי של "החיבור".

ניב ליליאן הוא עיתונאי חוקר בעל ניסיון של 16 שנה בכתיבה על טכנולוגיה, אינטרנט והשפעותיהם על פוליטיקה וחברה. כעורך ערוץ המחשבים של ynet בשעתו, הוא הוביל קמפיין עיתונאי נרחב ועיקש שהביא את סכנות המאגר הביומטרי לידיעת הציבור, ופרסם תחקירים על עוולות צרכניות כמו התערבות ספקיות האינטרנט הישראליות בתעבורת רשת לצד פרשנויות מורות נבוכים וקלות לעיכול.
פרט טריוויה: הוא העיתונאי הישראלי הראשון שראיין את מנכ"ל גוגל.

3 תגובותהשמיעו קולכם

השאר תגובה

banner