צרכנות העתיד

דמיינו לעצמכם טבעת אופנתית שהיא גם ארנק. דמיינו לעצמכם חנות בלי קופה מרכזית, סניף של רשת אופנה שפתוח 24 שעות ביממה, ופיצה שמגיעה אליכם הביתה עם רכב רובוטי. אז זהו, שאתם לא צריכים לדמיין – טבעת כזו כבר קיימת. חנויות לא שגרתיות גם הן קיימות ובאוסטרליה הציגו לאחרונה את Dru – שליח רובוטי על גלגלים.

הטכנולוגיה רצה קדימה, ואחריה הצרכנים. אלה בתורם מצפים לפגוש את החוויה הדיגיטלית גם בקופה, ולא רק שם. הם רוצים זמינות, הם רוצים לשתף את מה שהם קונים ברשתות החברתיות והם רוצים את זה דינמי. כחלק מהמגמה הזאת, בעתיד הלא רחוק לא נצטרך לצאת מהבית עם ארנק, לדלות מתוכו את אחד מכרטיסי האשראי, ולהעביר אותו כדי לשלם בחנות. נוכל פשוט להניף את היד עם הצמיד או הטבעת שלנו, לשלם ולצאת. מי שיחפש את כרטיסי הפלסטיק, ימצא אותם באותו פח זבל של ההיסטוריה, שאליו הושלכו הפילמים, הקלטות, האסימונים והטלקארד. אולי, כמו שאנחנו מסבירים היום לילדים שלנו איך עבדה

Photo by: Sykes/AP Images for VISA

Photo by: Sykes/AP Images for VISA

מכונת כתיבה, נצטרך להסביר להם איך פעם שילמנו בכרטיס אשראי.

טבעת אחת לשלם בה

אמנם כיום הדרך העיקרית לשלם ללא מגע היא באמצעות הסמארטפון, בעזרתן האדיבה של יצרניות כמו אפל, סמסונג וגוגל והשירותים שהן מציעות – Apple Pay, Samsung Pay, ו-Android Pay, אבל טכנולוגיה לבישה תהפוך את התשלומים לקלים ואופנתיים יותר, באמצעות פריטים שפשוט ישתלבו במה שיתחשק לנו ללבוש – בין אם טבעת ובין אם מחזיק מפתחות.

הטבעת שהוצגה בשבוע האופנה בלונדון בספטמבר האחרון, הייתה פרי שיתוף פעולה של ויזה אירופה עם מעצב העל הנרי הולנד (Henry Holland), וסימנה את הכיוון שאליו הולכת התעשייה המשלבת אופנה וטכנולוגיה לבישה. באפריל האחרון זכתה הטבעת בפרס ראשון בתחרות החדשנות EUROPEAN FINTECH 2016.

עוד בנושא:  מה קורה באיקאה?

אז איך עוד משתנים הרגלי הצריכה שלנו ואיך תיראה חוויית הקנייה שלנו? לדברי מנכ"ל ויזה אירופה בישראל, עודד סלומי, למרות הדיגיטציה ולמרות העובדה שיותר ויותר צרכנים קונים היום און ליין – החנויות לא ייעלמו מן העולם והצורך של הצרכנים להגיע לחנות ימשיך להתקיים – אך הסיטואציה תלך ותשתנה. החנות כשלעצמה תספק חוויה – כך שהצרכנים לא ירצו להסתפק בקנייה מקוונת מרחוק, אלא ייהנו מההגעה הפיזית: "רשת האופנה דזיגואל (Desigual) היא דוגמה לחנות שמספקת חוויה, למשל באמצעות עמוד וידיאו ארט הממוקם באמצע החנות", הוא הדגים זאת בשבוע שעבר בכנס של החברה בתל אביב, שעסק במגמות הדיגיטליות הללו.

מה עוד? "במקום קופה אחת בסיום הקנייה, יהיו שולחנות רבים של התנסות ומכירה. בנוסף, נראה הרבה יותר חנויות פופ-אפ. רשתות גדולות יפתחו גם חנויות נוחות, למשל חנות קטנה של רשת קסטרו, שתהיה פתוחה הרבה יותר שעות, אפילו 24 שעות. רשת ג'ון לואיס, למשל, פתחה בלונדון סניף של 300 מטר בתחנת רכבת". 

הרובוט שמביא את הפיצה

סלומי התייחס גם לצורך של הצרכנים בזמינות מירבית לא רק מבחינת שעות הפתיחה של החנות, מה שמביא להתפתחות מגמה נוספת שניתן כבר לראות היום: "הלקוח יכול לאסוף את המוצר מנקודה מסוימת, כמו לוקר או חנות נוחות בדרך לעבודה". בארץ אנחנו רואים את שירות BoxIt – שמאפשר קבלת דברי דואר בנקודות שונות, כמו חנויות SoGood בתחנות הדלק סונול, ואת המהלך שמפרסמת בימים אלה רשת yellow.


היבט נוסף של זמינות, מספר סלומי, הוא משלוח מהיר, אפילו תוך 24 שעות או באותו יום: "בצרפת אנחנו רואים נקודות רבות של "קליק אנד דרייב", למעשה מספר הנקודות האלה כבר גדול יותר מאשר מספר הסופרמרקטים במדינה. החברה זיהתה מגמה ופותחת חנויות דומות בפולין ובפורטוגל. בגרמניה, אמזון מאפשרת ללקוח לקבל את המוצר לרכב ובאוסטרליה רובוט מביא את הפיצה עד הבית. בסופו של דבר, לצרכן היום יש פחות קשב, הוא קופצני יותר והוא נרתע פחות מאובדן פרטיות. יש כיום גם ביקוש הולך וגדל לסושיאל שופינג (Social Shopping) – הצרכן רוצה לשתף את מה שהוא קנה או מה שהוא רוצה לקנות".

הכתבה התפרסמה במקור ב-"פואנטה", בלוג הצרכנות של דפנה הראל כפיר

אולי תתחברו גם לאלה?

על אודות המחבר לצפיה בכל הכתבות לאתר המחבר

דפנה הראל כפיר

ב-11 השנים האחרונות ערכתי את מדור הצרכנות ב"גלובס", כתבתי בחלקים שונים של העיתון והגשתי באתר "גלובס" מבזקים כלכליים ואת התוכניות "ברקוד" ו"צ'ק אין". ביססתי את מעמדי כמומחית בתחום הצרכנות וכפרשנית בתוכניות טלוויזיה שונות, כמו "הכול כלול" בערוץ 10, אורלי וגיא בערוץ 10, "הבוקר של קשת" בערוץ 2, "סוגרים חשבון" בחינוכית ועוד. סיקרתי, ראיינתי וערכתי, כתבתי, ניתחתי ועיצבתי – כשבכל יום שבתי וראיתי לנגד עיניי מחדש את המטרות שבעיניי צריכות לעמוד לנגד עיני כל עיתונאי ועיתונאי: לספק תוכן חשוב, מהימן, מחדש ומועיל.

השאר תגובה

banner